Czym jest outsourcing i kiedy warto z niego skorzystać?

Od lat cieszący się popularnością na Zachodzie outsourcing coraz częściej pojawia się przy biznesowych rozmowach czy na językach zarządzających firmą w Polsce. Czy miałeś z nim styczność? Jasne, że tak, nawet jeśli nie byłeś świadomy, że dana rzecz podlega przyjętej definicji. Czym właściwie jest outsourcing? To zlecanie do wykonania pewnej grupy zadań osobom trzecim, za pośrednictwem podpisanych umów. Może przenosić zadania, operacje, produkcje lub miejsca pracy do innej formy, w celu zaoszczędzenia kosztów w firmie. Osoba trzecia może wykonywać funkcje w firmie bądź na zewnątrz.

Najlepszy czas na wybranie outsourcingu

W tym przypadku nie ma dobrego czasu na rozpoczęcie działalności, a sama potrzeba może wynikać z kilku powodów:

  1. Gwałtowny wzrost firmy — jeżeli Twoja firma rozkwita, a Ty wciąż zatrudniasz kolejnych pracowników tak szybko, że nie możesz nadążyć z uzupełnianiem dokumentów i innymi zadaniami wewnętrznymi. W tym przypadku warto postawić na profesjonalną obsługę kadr i płac, która odciąży Cię od gwałtownie narastających zadań.
  2. Nieefektywny dział — gdy po analizie przedsiębiorstwa dochodzisz do wniosku, że Twoja firma boryka się z problemem nieefektywności, warto przemyśleć powierzenie tych usług osobie trzeciej. Być może masz więcej zamówień, niż jesteś w stanie rozdysponować lub Twój dział marketingowy zamiast zapadających w pamięć sloganów generuje straty? Powierzenie tych czynności innej firmie może zagwarantować większą efektywność.
  3. Duże koszty utrzymania — niezależnie od tego, czy chcesz zmienić podział finansowania w dużej i stabilnej na rynku firmie, czy może dopiero zaczynasz i nie masz budżetu na dodatkowe działania, które nie stanowią podstawy działalności firmy. Dla takich sytuacji też jest kierowany outsourcing. Możesz zlecić część swoich obowiązków innej firmie, aby zaoszczędzić na własnej przestrzeni biurowej, a także na koszcie utrzymania pracowników.

 

Wady przewyższające korzyści?

Zawarcie umowy ze stroną trzecią zawsze wiąże się z wyrzeczeniami i obawą, że coś pójdzie nie tak, jak powinno. Przede wszystkim musisz poświęcić czas na znalezienie odpowiedniego partnera biznesowego, a także na wynegocjowanie warunków umowy. Co więcej, zadania, które będzie wykonywać osoba trzecia, mogą wymagać ciągłego kontaktu, który przez przeniesienie do oddzielnej placówki mogą zajmować więcej czasu, niż te wykonywane na miejscu. Część przedsiębiorców obawia się również o bezpieczeństwo swoich danych, jako że oddzielna firma uzyska dostęp do Twoich strategii handlowych, danych osobowych oraz innych newralgicznych dokumentów. Co więcej, jeżeli na outsourcing decyduje się spora firma, lokalna społeczność może negatywnie postrzegać zwolnienia grupowe, które zostaną spowodowane przez nowy model pracy.

Czy to jednak wszystko? Sam outsourcing ma mnóstwo korzyści, z których nieustannie będziesz czerpać korzyści. Dobrze podpisana umowa zniweluje możliwość wycieku danych, a czas, jaki poświęcisz na negocjację jednego porozumienia, będzie mniejszy od czasu, jakie poświęcasz na rozmowy rekrutacyjne i negocjowanie warunków zatrudnienia. Wybierając outsourcing mniej istotnych procesów, Twoja firma może skupić się na rozwoju kluczowych produktów. Zadania czy procesy, które outsourcingujesz są podstawowym źródłem utrzymania wybranej firmy, dzięki czemu możesz liczyć na kompleksową obsługę Twojej firmy. Co więcej, znacznie obniżasz koszty wynajęcia powierzchni i utrzymania pracownika, powierzając zadania profesjonalistom. To oni poświęcają czas na rekrutację wartościowych i kompetentnych osób, a Ty korzystasz z ich pracy za dużo mniejsze pieniądze niż dotychczas.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here