Optymalizacja treści w sklepie pod pozycjonowanie

Pozycjonowanie sklepów internetowych opiera się na uzupełniających się wzajemnie działaniach contentowych oraz pozycjonerskich. Kluczem do sukcesu jest nie tylko ścisła współpraca copywritera oraz pozycjonera – ważna jest optymalizacja treści w e-sklepie już na etapie tworzenia tekstów. Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu widoczności strony w sieci oraz zwiększeniu sprzedaży, to świetnie – z tego artykułu dowiesz się, jak optymalizować teksty pod pozycjonowanie sklepów internetowych i na jakie elementy zwracać uwagę przed rozpoczęciem pisania.

Content is king

Chyba każda osoba, która interesowała się pisaniem tekstów pod SEO, słyszała to zdanie. Dlaczego treść na stronie jest tak ważna? Są dwa powody, dlaczego przy pozycjonowaniu sklepów powtarza się jak mantrę “content is king”.

  1. Treść na stronie informuje Twojego klienta o najważniejszych elementach oferty. Mogą to być zarówno cechy produktu (waga, wymiary, warianty kolorystyczne itp.), jak i przykładowe produkty z asortymentu, wypunktowane w opisie kategorii. Zdarza się również, że klienci chcą dowiedzieć się o Twojej marce czegoś więcej. Czy Twoje produkty powstają w Polsce? Czy macie punkty stacjonarne w różnych miastach? Jakie macie doświadczenie w tym, co robicie? Czy produkujecie rzeczy ekologiczne lub wegańskie? To istotne z punktu widzenia klienta informacje, które albo są niezbędne, by dokonał zakupu (opis produktu), albo pomogą mu podjąć decyzję zakupową (zakładka “o nas”, opinie, chwytliwe hasło czy ideologia marki zgodna z ideologią kupującego).
  2. Teksty na stronę dopalają pozycjonowanie. Poprawnie napisane potrafią – przy wsparciu technicznym pozycjonera – szybko znaleźć się w TOP10 czy nawet TOP3 wyszukiwarki Google. Żeby jednak osiągnąć taki efekt, należy pamiętać o kilku kluczowych zasadach, których nie wolno łamać, i o których piszę poniżej.

Jak optymalizować treści w sklepie internetowym?

Treść to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania sklepu w internecie pod wyszukiwarkę Google. Oczywiście samymi tekstami nie wypozycjonujesz e-sklepu, ale pamiętaj, że z gołym serwisem również nic nie zdziałasz. W tekście znajdują się bowiem słowa kluczowe, frazy z długiego ogona czy linki wewnętrzne – to wszystko wpływa na siłę domeny. O czym jeszcze trzeba pamiętać, zanim zacznie się optymalizację treści w sklepach internetowych?

Unikalne teksty

Mimo że jest to chyba najważniejsza zasada, to wciąż zdarza się, że na stronach sklepów pojawia się duplikacja. Warto więc powtórzyć: teksty w sklepie internetowym muszą być unikalne. Absolutnie zabronione jest kopiowanie treści z innych stron WWW – również ze stron producentów. Po pierwsze: to nielegalne (łamanie praw autorskich), a po drugie: Google bardzo nie lubi takich praktyk. Kopiując treści tworzy się duplicate content. W takiej sytuacji Google blokuje powielaną treść. Oprócz tego wyszukiwarka sama wybiera, którą treść będzie wyświetlać – zwykle wygrywa ten serwis, który jest lepiej zoptymalizowany. Co więc lubi wyszukiwarka? Nowości – zarówno pod względem zawartości treści (merytoryka), jak i użytego słownictwa (unikalność).

Frazy główne to nie wszystko

O tym, że trzeba pamiętać o słowach kluczowych, chyba nie trzeba pisać. Zdarza się jednak, że teksty pisane pod pozycjonowanie sklepów (przeczytaj więcej informacji: https://widoczni.com/pozycjonowanie-sklepu-internetowego/) pisane są wyłącznie na główne, najczęściej wyszukiwane frazy. To błąd – nie warto (i nie powinno) się ograniczać tylko do głównych słów kluczowych. Tworząc treść, która znajdzie się w kategoriach czy na blogu, pamiętaj o long tail, czyli długim ogonie. Korzystaj z dookreśleń fraz głównych, buduj przy pomocy wyrażeń konkretne, jasno sprecyzowane, logiczne wyrażenia. Po prostu: używaj fraz dodatkowych. Wyszukaj je (jeżeli robisz to samodzielnie) przed napisaniem tekstu lub poproś pozycjonera o przesłanie ich odpowiednio wcześniej.

Pamiętaj o nagłówkach!

Czy chciałoby Ci się czytać zbity blok tekstu na pół ekranu? Taka ściana treści po prostu męczy wzrok. Rozdzielaj akapity nagłówkami H2, H3 i nawet H4. Baw się frazami i twórz nagłówki Hx w taki sposób, by były przyjazne dla Google, odnosiły się do tematu akapitu oraz tematu tekstu. Warto stworzyć taki “szkielet nagłówkowy” jeszcze przed rozpoczęciem pisania (szczególnie jeśli tekst ma być długi).

Wygląd tekstu jest ważny

Zarówno Google, jak i użytkownicy, nie lubią gołej treści. Musisz zadbać o odpowiednie ozdobniki, takie jak wypunktowania, wymienione wyżej nagłówki, podzielenie treści na akapity o odpowiedniej długości czy pogrubienia. Dopasuj jednak ozdobniki do długości tekstu – nie dodawaj wypunktowań w krótkich opisach kategorii, bo tylko sztucznie rozszerzysz tekst i sprawisz, że strona będzie mniej czytelna, a produkty “zjadą” na dół strony.

Długość tekstu

Długość tekstu ma znaczenie. Jeżeli chodzi o pozycjonowanie sklepu internetowego, to trzymaj się schematu: krótsze opisy produktów (konkrety), średniej długości teksty na kategorie oraz dłuższe teksty blogowe i poradnikowe. Pamiętaj, że współczesny internauta skanuje wzrokiem tekst, a nie czyta go od deski do deski. Poza tym potencjalny klient chce przeczytać konkretne informacje przy produktach – porad będzie szukał na blogu.

Linkuj!

Linkowanie to jeden z ważniejszych elementów dla robotów Google. Linkuj do istniejących już treści blogowych, produktów oraz kategorii. Nie zapomnij o linkowaniu nowych treści do starych artykułów oraz o linkowaniu ze starych tekstów do nowych. W ten sposób wspierasz indeksowanie strony oraz pozycjonowanie stron, do których prowadzi najwięcej linków wewnętrznych.

Google lubi treść – po prostu

Wyszukiwarka chętniej i lepiej pozycjonuje witryny, które mają dużo sensownej treści na stronie. Teksty muszą jednak odnosić się do tego, co masz w witrynie. Chcesz opisać kategorię z oponami samochodowymi? Skup się na opisywaniu opon, a nie ogólnie samochodów. Dodawaj treści stopniowo na każdą podstronę serwisu. Zacznij od strony głównej i stron, które sprzedażowo są dla Ciebie najistotniejsze.

Pisz przejrzyście!

To, że piszesz pod SEO wcale nie oznacza, że masz pisać byle jak. Nie tylko Google to zweryfikuje, ale również użytkownik. Oczywiście musisz uwzględnić frazy, na które chcesz wypozycjonować sklep, ale musisz pamiętać o tym, by treść była ciekawa, przydatna i zrozumiała dla użytkownika. Unikaj długich, skomplikowanych zdań i zabiegów w stylu “Szła dziewczynka przez las i potknęła się o silnik benzynowy dwucylindrowy”. Wejdź z użytkownikiem w dialog, zadawaj mu pytania, spraw, że będzie chciał kupić ten produkt właśnie u Ciebie. Dbaj o poprawność językową. Użyj języka korzyści – w skrócie: przekonaj klienta, żeby sfinalizował zakup.

Pozycjonowanie sklepu – jak pisać, żeby sprzedawać?

Optymalizacja treści pod pozycjonowanie to temat, który jest wciąż żywy. Pamiętaj, że tekst na stronie sklepu internetowego ma zachęcić potencjalnego klienta do sfinalizowania zakupu. Dobrze by było, gdybyś zawczasu sprecyzował swoją grupę docelową. Innym językiem będziesz pisał dla młodzieży, a innym dla klientów biznesowych. Nie zapominaj o frazach głównych i dodatkowych. Linkuj, systematycznie dodawaj logiczną i spójną treść, uzupełniaj istniejące już teksty (Google lubi aktualizacje treści), dbaj o unikalność treści i o poprawność językową. Pisz językiem korzyści i zadbaj o estetykę wyświetlanego tekstu.

Jeżeli nie wiesz, czy obecne na Twojej stronie teksty są przyjazne dla użytkownika i Google, możesz zawsze poprosić o przeprowadzenie audytu SEO.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here