Współczesny świat marketingu i reklamy zmaga się z wieloma wyzwaniami. Ilość informacji, jaką każdego dnia generuje ludzkość jest niewyobrażalna. Od zwykłych wpisów na portalach społecznościowych poprzez zdjęcia i filmy aż do transmisji na żywo – Internet przyjmuje wszystko. A pamiętajmy, że oprócz internetu, w świecie rzeczywistym, co kilka metrów bombarduje nas przekaz reklamowy płynący z wielkiego bilbordu czy małego szyldu informacyjnego. Reklama jest wszędzie.

Mózg współczesnego homo-sapiens nauczył się skutecznie ignorować wszechobecny chaos informacyjny. Reagujemy tylko na te informacje, które albo nas interesują, albo wywołują w nas silne emocje. Twórcy przekazu reklamowego z roku na rok mają coraz trudniejszy orzech do zgryzienia. O ile kilka lat temu wystarczyło pokazać produkt i opowiedzieć o nim w samych superlatywach, o tyle teraz opowiedzenie nawet najbardziej emocjonalnej historii może nie wystarczyć.

Marketerzy, copywriterzy, reżyserzy i pracownicy agencji reklamowych coraz intensywniej poszukują nowych narzędzi, które pomogą zwiększyć zaangażowanie konsumenta i skłonią go do odpowiednich decyzji zakupowych. Jednym z takich narzędzi jest coraz popularniejsza w ostatnim czasie – wirtualna rzeczywistość. Aplikacje wirtualnej rzeczywistości pomagają tworzyć skuteczne kampanie marketingowe, które na długo zapadają w pamięć.

Jak działa i czym jest wirtualna rzeczywistość?

W skrócie rzecz biorąc wirtualna rzeczywistość (ang. VR – Virtual Reality) to sposób komputerowego przedstawienia trójwymiarowego świata, który sprawia wrażenie jakby istniał naprawdę. W ów świat wirtualnej rzeczywistości możemy wejść za pomocą tzw. gogli VR. Są to specjalne okulary z wyświetlaczem, które po założeniu wypełniają całe nasze pole widzenia obrazem świata wirtualnego. Jeśli założymy dodatkowo odpowiednie słuchawki, również na nasz zmysł słuchu będą oddziaływały wyłącznie dźwięki świata wirtualnego. Będziemy mieli zatem niezwykle sugestywne wrażenie przebywania w nowej, wirtualnej przestrzeni.

Dlaczego VR jest skuteczny?

Po założeniu na głowę gogli VR oraz słuchawek dwa najważniejsze zmysły poznawcze człowieka – wzrok i słuch – są całkowicie odcięte od bodźców świata zewnętrznego. Dzięki temu mózg człowieka w pełni skupia się na przekazie jaki jest do niego kierowany w wirtualnej rzeczywistości. Ponadto człowiek przebywający w świecie VR niezwykle sugestywnie odbiera bodźce z tego świata, mając wrażenie, że jest on równie realistyczny co świat prawdziwy. Współczesne gogle wirtualnej rzeczywistości oraz zaawansowane aplikacje VR sprawiają, że widzom coraz trudniej odróżnić świat wirtualny od prawdziwego.

Jak aplikacje VR pomagają reklamować produkty?

W dobie wszechobecnego zalewu treściami reklamowymi z każdej strony – twórcom kampanii reklamowych i marketingowych coraz trudniej skutecznie dotrzeć z przekazem do pożądanej grupy odbiorców. Samo dotarcie do potencjalnego klienta z reklamą nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Wyobraźmy sobie sytuację, że siedzimy przed ekranem telewizora. Właśnie rozpoczął się 12-minutowy blok reklamowy. Co robimy? Siadamy wygodniej i jeszcze uważniej wpatrujemy się w telewizor? Sądzę, że większość z nas albo odejdzie w tym momencie od telewizora, albo weźmie smartfona do ręki. Podczas bloku reklamowego kilkanaście reklam zostanie wyemitowanych, jednak w większości nie osiągną one zamierzonego efektu, jednak emitujące je stacje TV będą chwalić się dużą oglądalnością. Kampanie reklamowe w TV to obecnie najtrudniejsza forma marketingu i reklamy. Trudno jest mówić przy ich pomocy do wąskiej grupy klientów, na których nam najbardziej zależy. Inaczej sprawa ma się już w przypadku reklamy internetowej, gdzie tam możemy znacznie skuteczniej kierować reklamy oraz mierzyć ich efektywność. Jednak i ta metoda ma pewne minusy – nawet jeśli widz obejrzy reklamę od początku do końca – nie jesteśmy w stanie skutecznie zmierzyć jak bardzo zapadła mu ona w pamięć oraz jakie emocje w nim wywołała.

Twórcy kampanii marketingowych coraz częściej szukają nowych rozwiązań reklamowych, które pozwolą skutecznie zaangażować widza w czynne przeżywanie reklamy. Jednym z rozwiązań staje się wirtualna rzeczywistość. Kampanie wykorzystujące VR obecnie są jedną z najskuteczniejszych i najbardziej angażujących form tworzenia przekazu reklamowego.

Aplikacje VR wykorzystywano już z powodzeniem w reklamie piwa, smartfonu, hotelu oraz wielu innych produktów. Skuteczna kampania VR może okazać się kluczem do zaangażowania uwagi widza. Wyobraźmy sobie stanowisko VR w ruchomym centrum miasta. Zabiegani przechodnie na 2 – 3 minuty mogą doświadczyć innego świata, który raz na zawsze zmieni wyobrażenie o reklamującej się w ten sposób – naszej marce. Wyobraźmy sobie jak silny efekt wywoła odpowiednio przygotowane doświadczenie VR, o którym ludzie będą sobie opowiadać…

Biznesowe case-study wielu kampanii VR potwierdza skuteczność wykorzystania tego medium w komunikacji marketingowej i w reklamie. Szacuje się, że ludzie korzystający z aplikacji VR i filmów 360 zapamiętują średnio 50 – 80 % wszystkich informacji jakie do nich są kierowane w świecie VR. Ponadto cała ich uwaga, niczym nie ograniczona, może w pełni skupić się na kierowanym do nich przekazie.

Wirtualna rzeczywistość to technologia o niezwykle wielkim potencjale. Z niecierpliwością czekamy jak wspaniałe rozwiązania współczesny marketing znajdzie na jej wykorzystanie.

Adrian Łapczyński
Artykuł przygotowała Agencja VR – EPICVR

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here