Samochód służbowy

Samochód służbowy należy do najatrakcyjniejszych benefitów pozapłacowych, jakie pracodawca może zaoferować swoim pracownikom. Przyczynia się do zwiększenia ich motywacji oraz lojalności względem firmy. Jednocześnie może usprawnić pracę i pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.

Możesz zainwestować zarówno w spalinowe, jak i elektryczne samochody firmowe. Sprawdź, jakie są zalety i wady każdego z nich. Poznaj również marki samochodów, które najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy.

Zalety samochodu spalinowego

Firmowe samochody spalinowe są znacznie tańsze i łatwiej dostępne w porównaniu do aut elektrycznych. Nie musisz inwestować sporych środków, aby wyposażyć firmę w solidny pojazd – niedrogi w eksploatacji, stylowy, mało awaryjny, komfortowy i o dobrych właściwościach jezdnych. Jak wynika z danych PZPM, najczęściej wybieranymi przez przedsiębiorców markami samochodów spalinowych w Polsce są Toyota, Skoda i Volkswagen.

Możesz kupić w atrakcyjnej cenie nawet pojazd klasy premium, który pomoże w budowaniu prestiżowego wizerunku Twojej firmy. Najpopularniejsze marki aut firmowych z tego segmentu to BMW, Mercedes i Audi. Jeśli nie chcesz wkładać dużego kapitału własnego, możesz zdecydować się na leasing samochodu. Sfinansujesz w ten sposób zarówno nowe, jak i używane modele, w tym sprowadzane z zagranicy. Samochód będzie można użytkować w zamian za nieduże raty, a po zakończeniu umowy zyskasz możliwość jego wykupu na własność.

Sporą przewagą aut spalinowych nad elektrycznymi jest także większy (nawet kilkukrotnie) zasięg jazdy na pełnym baku. Jeśli wybierzesz taki pojazd, unikniesz problemów z dostępnością stacji tankowania. Nie będziesz też mieć kłopotów ze znalezieniem profesjonalnego warsztatu, który zajmie się naprawą pojazdu.

Wady auta spalinowego

Największą wadą samochodów spalinowych jest ich negatywny wpływ na środowisko naturalne. Powodują emisję sporej ilości szkodliwych substancji do atmosfery, na skutek czego zanieczyszczają powietrze i przyczyniają się do zmian klimatu. W niedalekiej przyszłości kierowcy takich samochodów mogą zostać objęci różnymi ograniczeniami, np. nie będą mogli wjeżdżać do stref czystego transportu.

Wadą użytkowania tego typu pojazdów są również częste wahania cen paliw i wyższe koszty eksploatacji w porównaniu do samochodów elektrycznych – m.in. z powodu większej awaryjności i bardziej skomplikowanej budowy silnika. Musisz pamiętać m.in. o regularnej wymianie oleju, płynów, filtrów i świec.

Zalety samochodu elektrycznego

Auto elektryczne jest zeroemisyjne, dlatego wykorzystywanie go w firmie nie wpływa negatywnie na środowisko naturalne. Jeśli zainwestujesz w takie pojazdy służbowe, przyczynisz się do poprawy jakości powietrza i spowolnienia zmian klimatycznych. Poprawisz swój wizerunek jako przedsiębiorcy, który troszczy się o środowisko i działa zgodnie z ideą społecznej odpowiedzialności biznesu. Wpłynie to pozytywnie na współpracę z klientami i nowymi kontrahentami.

Samochód z napędem elektrycznym zapewnia również długofalowe oszczędności. Możesz zmniejszyć koszty eksploatacji – ładowanie auta prądem jest tańsze niż jego tankowanie, zwłaszcza jeśli korzystasz z darmowych punktów ładowania lub masz w swojej firmie instalację fotowoltaiczną. Zapewnisz sobie również oszczędności ze względu na niewielkie ryzyko awarii podzespołów oraz możliwość korzystania z bezpłatnych parkingów i darmowych odcinków autostrad.

Jazda samochodem z silnikiem elektrycznym jest cicha, bezpieczna i komfortowa. Kierowca takiego auta może dynamicznie przyspieszać i wyprzedzać. Unika też korków w mieście, ponieważ ma prawo wjeżdżać do stref czystego transportu i korzystać z buspasów.

Możesz też zyskać dodatkowe oszczędności dzięki podwyższonemu limitowi amortyzacji (ze 150 tys. zł do 225 tys. zł). Warto również ubiegać się o dofinansowanie do zakupu lub leasingu samochodu elektrycznego z programu „Mój Elektryk”.

Jak wynika z danych PSPA, najpopularniejsze w Polsce marki samochodów elektrycznych w 2022 roku to: Nissan, Tesla, BMW, Renault i KIA.

Wady auta z napędem elektrycznym

Największą wadą samochodów elektrycznych są wysokie koszty ich zakupu. Po stronie minusów można też zapisać niewielką dostępność stacji ładowania oraz niedobór specjalistów, którzy zajmują się serwisem takich pojazdów. Jako wadę wskazuje się również mniejszy zasięg w porównaniu do aut spalinowych. Niektóre modele spisują się jednak pod tym względem całkiem dobrze – np. samochód elektryczny Volkswagen ID.4 może przejechać nawet 500 km na jednym naładowaniu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here