Pozycjonowanie stron long tail, czyli promocja na rzadziej wpisywane frazy kluczowe jest szansą na to by uzyskać większą widoczność w wynikach wyszukiwania bez konieczności przeznaczania na to dużego budżetu. Pozwala ono również znacznie łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy faktycznie są zainteresowani naszą ofertą.
Wiele analiz zachowań internautów wskazuje na to, że standardowe pozycjonowanie, czyli wyłącznie na jedno bardzo ogólne słowo kluczowe powoli przechodzi do lamusa. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest stale rosnąca konkurencja, jak i również dynamiczny wzrost wymagań użytkowników, którzy oczekują, że po wpisaniu sprecyzowanego zapytania otrzymają natychmiastową odpowiedź, a wynik wyszukiwania będzie dokładnie odpowiadał ich intencji.
Użytkownicy coraz lepiej rozumieją również jakimi możliwościami dysponują współczesne wyszukiwarki internetowe takie jak Google i w związku z tym wpisują oni coraz dłuższe i dokładniejsze zapytania. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, w których poszukują oni konkretnych produktów, czy rozwiązań swoich problemów w formie poradników. W tej chwili frazy 4 czy 5 wyrazowe nie są już niczym niezwykłym. W takim razie jaką należy przyjąć strategię, aby zwiększyć widoczność bloga czy sklepu na bardzo sprecyzowane zapytania użytkowników? Najlepsza odpowiedzią w takim przypadku jest właśnie pozycjonowanie long tail.
Co to jest pozycjoniwanie long tail?
Zwrot long tail oznacza dosłownie „długi ogon”. Termin ten został wprowadzony przez Chrisa Andersona w książce „The Long Tail”. Pojęcie to oznacza pozycjonowanie domeny na frazy kluczowe, które zawierają najczęściej wiele wyrazów w przeciwieństwie do pozycjonowania szerokiego, gdzie najczęściej stosuje się jedno- lub dwuwyrazowe hasła. Taka technika pozycjonowania stosowana jest zarówno w przypadku całych stron, jak i również na przykład pojedynczych produktów. Zamiast błądzenia wśród bardzo ogólnikowych fraz można wdrażać w zamian strategię pozycjonowania na tuziny warjacji połączeń wielowyrazowych fraz kluczowych.
Ogólnie znanym faktem jest, że klienci sklepów internetowych najczęściej wpisują w pole wyszukiwarki konkretne modele produktów, a nie ogólne nazwy. Jak zatem wygląda ścieżka zakupowa w takim scenariuszu?
Jak pozycjonować produkty według strategii long tail?
Zalety ze stosowania strategii pozycjonowania na długi ogon w największym stopniu dotyczą sklepów internetowych, które posiadają bardzo duży asortyment. Taktyka ta pozwala na pozycjonowanie konkretnych produktów dostępnych w danym sklepie. Schemat takiego działania można zobrazować poniższym przykładem:
Robert chce kupić sobie nową kartę graficzną do swojego komputera. Najbardziej zainteresowany jest „MSI GeForce GTX 1070 Gaming X”. Robert otwiera więc swoją przeglądarkę i wchodzi na stronę Google. Doskonale zdaje sobie sprawę, że jeżeli wpisze w pole wyszukiwarki samo słowo „karta graficzna” to znajdzie setki wyników, z których najprawdopodobniej żaden z nich nie będzie modelem którego poszukuje. Podobnie będzie jeżeli wpisze „karta graficzna geforce” czy nawet „karta graficzna geforce gtx 1070”. Dlaczego? Ten konkretny model karty graficznej występuje w wielu konfiguracjach i produkowany jest przez kilku różnych producentów. Każdy z produktów różni się od siebie wieloma parametrami takimi jak taktowanie i ilość pamięci, czy pobór mocy. Oczywiście cena też odgrywa tutaj zasadniczą rolę. Do wyboru jest dziesiątki różnych modeli, których parametry mogą nie odpowiadać temu czego Robert oczekuje.
Być może wpisze jednak „karta graficzna geforce” i przejrzy trzy pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania (czyli w najlepiej wypozycjonowane sklepy komputerowe na frazy „karta graficzna” lub „karta graficzna geforce”), ale może się okazać, że nie posiadają one w swojej ofercie tego konkretnego produktu. W tym przypadku nawet najwyżej wyświetlanie przez Google strony w wynikach wyszukiwania mogą nie mieć zagwarantowanego pozyskania klienta.
Robert wie, że musi wpisać dokładną nazwę czyli „MSI GeForce GTX 1070 Gaming X”, żeby móc znaleźć sklep, który będzie oferował dokładnie ten produkt. Tak też robi i pierwszy wynik wyszukiwania to intersująca go karta graficzna dostępna w jednym ze sklepów. Jak do tego doszło? Po pierwsze we wpisanej przez Roberta frazie nie znalazło się nawet słowo „karta graficzna”, a przecież właśnie o ten element komputera mu chodziło. Po drugie- wpisał on ciąg 6 wartości, które razem stworzyły konkretne długie zapytanie, czyli właśnie long tail.
Niszowe frazy to klucz do sukcesu w pozycjonowaniu
Zastosowanie niszowych fraz typu long tail zwiększa prawdopodobieństwo konwersji, czyli w omawianym powyżej przypadku zakupu karty graficznej. Jest to swego rodzaju paradoks. Przecież właścicielom stron powinno zależeć na wysokiej pozycji na jak najbardziej ogólne słowa kluczowe. Jest to jednak błędne myślenie. Śmiało można uznać, że kluczem do sukcesu podczas stosowania taktyki pozycjonowania na długi ogon jest skoncentrowanie się na niszowych frazach podczas gdy większość konkurentów stawia na frazy ogólne. Wprawdzie mogą oni w taki sposób pozyskać większy ruch, jednak niekoniecznie musi to iść w parze z wysoką konwersją. W rzeczywistości potencjalni klienci zainteresowani konkretnym produktem będą najczęściej dokonywać zakupów w sklepie, który został wypozycjonowany na dokładną nazwę produktu, którego poszukują.
Jedną z wielu zalet pozycjonowania na długi ogon jest również znacznie niższa konkurencja. Małym i średnim firmom trudno jest konkurować na ogólne słowa kluczowe z największymi rywalami danej branży. Frazy typu long tail stanowią zatem jedną z metod na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Można to opisać prostą zasadą. Im dana fraza kluczowa jest bardziej ogólna tym większa istnieje na nią konkurencja. Natomiast jeżeli słowo kluczowe jest bardziej skonkretyzowane tym rosną szanse na uzyskanie wysokiej pozycji, ponieważ mniejsza jest konkurencja.
Pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce
Jak już dowiedzieliśmy się z opisywanego powyżej przykładu w przypadku branży e-commerce kluczem do sukcesu jest odpowiednio szczegółowe nazewnictwo produktów. Idealnym rozwiązaniem jest również tworzenie dla każdego wariantu produktu oddzielnej podstrony z unikalną treścią w postaci opisów czy nagłówków. Żeby to osiągnąć dobrze jest zainwestować w sprawnego copywritera, aby poprzez treści można było zwiększyć skuteczność działań SEO i marketingowych (Pozycjonusz oferuje sprawną realizację obydwu aspektów). Wiąże się to z koniecznością tworzenia jak najbardziej unikalnych opisów dla każdej wersji danego produktu, która może różnić się np. rozmiarami, albo kolorem. Równie istotne jest również umieszczanie fraz kluczowych w treści opisów, w atrybutach alt grafik dostępnych na stronie oraz oczywiście tytułach podstron.
Strategia pozycjonowania na długi ogon dla firm usługowych
Jeżeli chodzi o pozycjonowanie lokalnych firm to strategia oparta o fraz z długiego ogona to podstawa. W obliczu sporej konkurencji w wielu branżach (np. przedsiębiorstw budowlanych, hoteli czy restauracji) pozycjonowanie na ogólne frazy mija się z celem. Zarówno koszty jak i wysiłek poświęcony na pozycjonowanie frazy „tani hotel” będą niewspółmiernie wyższe niż w przypadku frazy „tani hotel dla rodzin w Krakowie”. W przypadku gdy firma oferują kilkanaście różnych usług to najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie dedykowanych podstron dla każdej gałęzi działalności, dzięki czemu działania SEO będą mogły obejmować każdą z usług.
Obranie odpowiedniej strategii wymaga w takim przypadku przeprowadzenia analizy tego co czyni dane usługi wyjątkowe w oczach potencjalnych klientów. Należy wtedy porównać się z istniejącą konkurencją i wybrać te czynniki, które sprawiają, że dana firma jest wyjątkowa. W przypadku np. firmy z branży budowlanej działającej w większym mieście można pozycjonować się na kilkanaście fraz z długiego ogona, które będą skierowane do różnych dzielnic. Potencjalni klienci o wiele częściej poszukują usług z tej branży w swoim najbliższym sąsiedztwie. Dotyczy to szczególnie takich metropolii jak Trójmiasto, Wrocław czy oczywiście Warszawa. Takie ustalenie strategii powinno być podstawą podczas działań związanych z pozycjonowaniem na frazy long tail.
Jak pozycjonować blogi na frazy z długiego ogona?
Strategia long tail przydatna jest również blogerom. Tego typu działania mogą zaowocować pozyskaniem sporego grona wiernych czytelników. Jeżeli zdarzy się, że na danym blogu użytkownik znajdzie odpowiedź na dręczące go od dawna pytanie to istnieje spora szansa, że poświeci on swój czas na to, aby zapoznać się z innymi opublikowanymi artykułami. Dzięki temu może on stać się regularnym gościem na blogu. Popularnym rozwiązaniem w takich przypadkach jest stosowanie wszelkiego rodzaju pytań odpowiadających na konkretne zagadnienia wyszukiwane w internecie. Równie często blogerzy opracowują wyliczeń w stylu „5 błędów, które można popełnić w trakcie…” lub „10 powodów, dla których…”.
Wnioski
SEO opierające się na frazy z długiego ogona ma sporo zalet. Jedną z najważniejszych jest fakt, że zawierając na stronie bardzo sprecyzowane hasło można zyskać znacznie większe prawdopodobieństwo na pozyskanie powracających czytelników lub klientów. Ponadto tego typu pozycjonowanie jest znacznie tańsze ze względu na niższa konkurencję. Taktyka pozycjonowania long tail jest idealna dla małych i średnich firm, którym trudno rywalizować z liderami swoich branż o uzyskanie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania na ogólne frazy. Stosowanie strategii na pozycjonowanie fraz z długiego ogona może zauważalnie podnieść widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Oczywiście nie można całkowicie pomijać pozycjonowania na ogólne i krótkie słowa kluczowe, dlatego też najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie obu strategii w tym samym czasie.