Mówi się, że dobre zaplanowanie działań jest jedynym słusznym fundamentem, na którym można budować sukces swojego biznesu. Nie inaczej jest w przypadku logistyki sklepu internetowego, w którym odpowiednie planowanie odgrywa kluczową rolę. W poniższym artykule przedstawimy krótki przewodnik po podstawowych modelach logistyki sklepów internetowych.

Dropshipping

Jest to najbardziej podstawowy i jednocześnie najpopularniejszych model prowadzenia sklepu internetowego. Dlaczego dropshipping cieszy się tak ogromną popularnością? Gdyż jest to model “najprostszy”. Cała logistyka sklepów internetowych opierających się na tym modelu polega na tym iż to właściciel jest odpowiedzialny za postawienie strony internetowej, dobór produktów marketing, prowadzenie social media, negocjacje umów, nie musi on również posiadać pieniędzy na inwestycje w towar. Zamówienie klienta jest realizowane wtedy gdy właściciel sklepu otrzyma jego potwierdzenie wpłaty. natomiast po stronie dostawcy leży część operacyjna czyli składowanie, pakowanie i wysyłka oferowanych przez Ciebie towarów. Jak już wcześniej wspomnieliśmy jest to najmniej skomplikowany model e-commerce. Jego prostota jest oczywiście jego zaletą, niesie za sobą jednak pewne ograniczenia.

Wady dropshippingu

Może się zdarzyć tak, że w koszyku klienta dokonującego zakupów w Twoim sklepie znajdą się produkty pochodzące od kilku różnych dostawców. W takim przypadku Ty jako właściciel sklepu internetowego musisz sobie odpowiedzieć na ważne pytania. Czy klienci dokonujący zakupów w Twoim sklepie są w stanie zaakceptować fakt, iż będą zmuszeni do pokrycia kosztów wysyłki swojego zamówienia z kilku miejsc? Czy może to Ty pokrywasz koszty wysyłki. Musisz zwrócić też szczególną uwagę na jakość usług Twoich dostawców. Czy dostarczają swoje produkty terminowo? Czy na bieżąco aktualizują dostępność swoich towarów? Jak wygląda jakość pakowania produktów? Kolejnymi aspektami, które mogą sprawić potencjalne problemy w procesie jakim jest logistyka sklepu internetowego może być utrudnione zarządzanie zwrotami produktów jak i skomplikowany proces indywidualizacji przesyłek. Takie elementy jak używanie kartonów z logo naszego sklepu, czy też dokładanie gratisów lub drukowanych materiałów promocyjnych może być bardzo mocno utrudnione. Na te wszystkie, jak i wiele innych trudności jest sporo rozwiązań. Oczywiście możemy podpisać własną umowę z firmą kurierską czy też zintegrować swój sklep internetowy ze stanami magazynowymi dostawców. Wspomniane rozwiązania są jedynie półśrodkami, które odwlekają jedyną słuszną decyzje, która musi zostać przez nas podjęta w przypadku gdy chcemy, aby nasz biznes przyjął  w pełni profesjonalnych charakter. Takim rozwiązaniem jest posiadanie własnego magazynu.

A może własny magazyn?

Takie rozwiązanie ma szereg zalet, niesie również ze sobą wiele rozwiązań na problemy, które omawialiśmy w powyższym akapicie. Dzięki temu, iż będziemy posiadać własny magazyn zyskamy stuprocentową kontrolę nad dostępnością produktów minimalizując jednocześnie ryzyko podjęcia się realizacji zamówień towaru, którego nie posiadamy. Dzięki własnemu magazynowi zyskujemy również kontrolę nad procesami zwrotów zamówień, będziemy mieli także całkowitą swobodę w ustalaniu standardów wysyłki –  to my dbamy o sposób pakowania sprzedawanych przez nas produktów. Jest jeszcze wiele zalet płynących z posiadania własnego magazynu, pamiętajmy jednak, że takie rozwiązanie rozwiąże wprawdzie większość z naszych problemów, stworzy jednak inne.

Skoro posiadamy własny magazyn to i również towar, który się z nim znajduje jest naszą własnością, może rodzić to trudności z naszą płynnością finansową. Logistyka finansowa sklepu internetowego, który posiada własny magazyn jest utrudniona przez dodatkowe koszty utrzymania, które związane są z opłatami za media czy czynsz, pojawiają się również wydatki z utrzymaniem pracowników, musimy więc znać wszystkie koszty stałe towarzyszące prowadzeniu sklepu internetowego.

Powyższy tekst stanowi jedynie zarys niezwykle obszernego tematu jakim jest logistyka sklepów internetowych. W celu rozwinięcia swoich wiadomości zachęcam do zapoznania się z innymi artykułami branżowymi np. z bloga sheepla.com. Musimy pamiętać, że nie ma idealnego i uniwersalnego rozwiązania dla każdego biznesu, a osoba podejmująca się utworzenia sklepu internetowego musi sama rozważyć co będzie najlepsze dla jej biznesu. Dlatego też dobrym rozwiązaniem, może być skorzystanie z pomocy specjalistów w dziedzinie sklepów internetowych jaką jest między innymi firma ecommerceconnections.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here