W przeciągu 10 lat marketing internetowy zmienił się nie do poznania. Wiele technik w obecnych czasach nie ma prawa bytu lub są tak mało atrakcyjne że agencje marketingowe nie skupiają swoich sił i środków klientów aby uzyskać duże korzyści. Jednak istnieją takie techniki, które przez lata niedoceniane wracają ze wzmożoną siłą i skutecznością co powoduje, że agencje coraz częściej polecają je swoim klientom. Właśnie takim działaniem jest mailing reklamowy. Obecnie coraz częściej firmy sięgają po takie rozwiązanie, ponieważ precyzyjnie dociera do potencjalnego klienta oraz jest stosunkowo tania. Wynika to przede wszystkim z jakości zgromadzonych baz mailingowych – kiedyś nie dbano o ten fakt, przez co skuteczność była coraz niższa.
Mailing reklamowy – mocne i słabe strony
Mocne strony mailingu
Największą siłą e-mail marketingu jest fakt, że jest skuteczny i łatwo możemy udowodnić tą skuteczność poprzez dokładne reporty. Statystycznie każda zainwestowana złotówka generuje aż około 30 zł. sprzedaży. Co ciekawe tylko ruch organiczny z wyszukiwarek oferuje większość skuteczność niż dobrej jakości prowadzane kampanie mailingowe. Istotne jest także to że mailing reklamowy jest mniej nachalną formą reklamy niż social media czy wysyłane SMS-y. Wynika to z faktu, że obecnie wszystkie bazy mailingowe posiadają zgodę właściciela adresu e-mail na otrzymywanie konkretnych maili reklamowych a tym samym aprobują taką formę reklamy.
Istotny faktem wykorzystywania bazy i samego mailingu jest fakt, że ten rodzaj marketingu w ławy sposób pozwala na integrację z innymi systemami takimi jak CRM, sklepy internetowe czy strony internetowe opart o systemy CMS. Dzięki czemu mailing może być spersonalizowaną informacją i ofertą przydatną do konkretnej grupy odbiorców.
Słabe strony mailingu
E-mail marketing jest bardzo tani i efektywny, ze względu na to nie otrzymuje on dużych budżetów. W rozumieniu wielu agencji marketingowych klient agencji nie musi inwestować dużych środków w mailing, ponieważ to narzędzie przynosi dobre efekty. W głowach osób decydujących o budżecie reklamowym e-mail marketing to darmowe narzędzie i wystarczy niespełna 5-6% kwota przeznaczana właśnie na to narzędzie aby odnieść dobre rezultaty. Takie podejście może przedłożyć się na spadek nie tylko samej efektywności, ale co istotne na profesjonalizm prowadzonej kampanii reklamowej.
Zjawisko SPAMu to zjawisko, które często występuje, a co za tym idzie cały czas podnoszony jest poziom zabezpieczeń antyspamowych. Niewłaściwa konstrukcja maila, czy też nieodpowiednie narzędzie do masowej wysyłki może skutkować zakwalifikowaniem wiadomości jako SPAM, a tym samym może nie być wyświetlona w skrzynce odbiorcy. Warto przed właściwą kampanią wykonać test, aby przekonać się czy czasem nasz e-mail przez różne filtry nie jest brany jako SPAM.
Większość marketingowców cały czas jedynie wykorzystuje podstawowe możliwości mailingu, zapominając o jego bardzo rozbudowanych możliwościach. Starają się też podejść bardzo klasycznie do reklamy mailowej – jest to błąd. Takie działania mogą zniechęcić odbiorców do konkretnych produktów czy też marek. Dlatego też bardzo istotne jest aby dokształcać się i podążać za obecnymi trendami.