Biznes transportowy jest jedną z najczęściej wybieranych działalności na polskim rynku pracy. Jednak założenie własnej firmy wiąże się z wieloma formalnościami, uzyskaniem odpowiednich zezwoleń lub licencji oraz posiadaniem sporego kapitału na start. Przed otwarciem własnego interesu, warto zorientować się jakie wymagania należy spełnić oraz ile pieniędzy trzeba przeznaczyć na utworzenie firmy.
Firma transportowa – jak zacząć?
Prowadzenie własnego biznesu transportowego, jak i każdej innej formy działalności, wymaga dużego zaangażowania. Drugą niezbędną rzeczą jest dysponowanie sporym kapitałem. Można przyjąć, że w najprostszym wariancie, na założenie firmy transportowej należy przeznaczyć około 70 000 złotych. Jeśli nie dysponujesz takimi środkami finansowymi, warto skorzystać z dotacji dla nowych działalności. Ciekawą opcją dla początkujących firm transportowych jest współpraca z większą firmą transportowo-spedycyjną (bogate doświadczenie w tej branży posiada www.fracht.pl), co z pewnością zmniejszy stałe koszty prowadzenia działalności. Równie ważne jest doświadczenie w branży transportowej oraz posiadanie kontaktów już na samym początku prowadzenia interesu. Nawet podstawowa znajomość środowiska pomoże znaleźć pierwsze zlecenia i rozwinąć naszą działalność.
Czy warto prowadzić firmę transportową?
Czy firma transportowa będzie nam się opłacać, zależy od tego jak sami nią pokierujemy. Przy niewielkim biznesie, o stałych niskich kosztach, można liczyć na zysk w wysokości około 5000 złotych miesięcznie (na początku działalności). Pod warunkiem, że regularnie będą do nas napływać nowe zlecenia. To, jak rozwinie się nasza firma transportowa zależy głównie od zdobytych i wykorzystanych kontaktów. Niezbędnym dokumentem, który musi posiadać w Polsce każda firma wykonująca odpłatny transport jest licencja. Za jej brak grozi kara w wysokości 8 tysięcy złotych.
Jak nazwać firmę transportową?
Nazwa firmy to jeden z pierwszych problemów pojawiających się podczas tworzenia własnego biznesu. Najważniejsze, żeby była łatwa i chwytliwa dla klientów. Dobrze, jeśli wyróżnia się też spośród nazw konkurencji. Najbardziej popularnym przyrostkiem w hasłach transportowych jest TRANS, dlatego jeśli chcemy pozostać oryginalni, warto go unikać. Nasza nazwa powinna być przede wszystkim krótka i łatwa do zapamiętania, najlepiej jeśli będzie się składać z 3 maksymalnie 4 sylab. Jeśli chcemy, aby nasza firma działała także na rynku międzynarodowym istotna będzie dźwięczność nazwy. Większość obcokrajowców nie jest w stanie wymówić słowa składającego się z trudnych polskich głosek. Warto też wymyślić coś bardziej kreatywnego niż połączenie imion lub imienia i nazwiska, np. zawrzeć w nazwie korzyści jakie nasza firma zapewni odbiorcom.
Założenie firmy transportowej nie jest proste, jednak odpowiednio poprowadzony biznes może przynieść spore korzyści na długie lata.