Kluczowym elementem komunikacji marketingowej, a jednocześnie dokonały narzędziem marki jest jej logo. To ono decyduje o tym, czy dany brand przyjmie się w otoczeniu, czy będzie rozpoznawalny i cz odbiorcy będą chcieli się z nim utożsamiać. Podpowiadamy, czym w rzeczywistości jest logo, jakich zasad przestrzegać, projektując je i komu zlecić stworzenie oryginalnego logo, które przyniesie sukces naszej marce.
Czym jest logo?
Choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, zamienne używanie pojęć „logo” i logotyp” jest kardynalnym błędem. Logotyp jest bowiem integralną częścią logo — a dokładnie — jest znakiem typograficznym, na który składają się fonty wybranego przez projektanta kroju. Mówiąc prościej, jest to napis w logo. Drugą częścią logo jest sygnet, czyli znak graficzny. Upraszczając te kwestię, przyjąć można, że jest to obrazek towarzyszący logotypowi, wraz z nim tworzący pełne logo. Zdarza się również, że logo składa się wyłącznie z samego logotypu lub samego sygnetu, jednak takie sytuacje należą raczej do mniejszości i dotyczą zwykle dużych, znanych marek.
Projektowanie logo — 7 złotych zasad
Zaprojektowanie odpowiedniego logo, które docelowo ma być skazane na osiągnięcie sukcesu, wymaga precyzyjnego zastosowania się do 7. złotych rad. Oto one:
- Cechą charakterystyczną dla idealnego logo, jest fakt przyciągania uwagi i — w zasadzie bezpośrednim — decydowaniu o jego rozpoznawalności.
- Idealne logo jest również estetyczne i ładne. Dlatego niezbędne do otrzymania tego tytułu, jest posiadanie przez projektanta, umiejętności plastycznych.
- Logo skazane na sukces jest zawsze czytelne — bez względu na to, w jakim rozmiarze czy na jakiej powierzchni będzie wykorzystywane.
- Głównie pod kątem kolorystyki i kształtów, logo powinno wywoływać tylko pozytywne skojarzenia u odbiorcy — bez względu na miejsce pobytu czy zamieszkania
- Tematyka logo powinna pokrywać się z branżą, dla której jest tworzone.
- Perfekcyjne logo cechuje duża prostota, która z łatwością prowadzi do rozpoznawalności danej matki i jej logo.
- Budowanie wizerunku czy rebranding, wraz z zaprojektowaniem logo na czele, nie powinny odbywać się zbyt często, by odpowiednio identyfikować i osadzić markę w świadomości odbiorców.
Projektując logo, warto pamiętać również o tym, w jaki sposób umieszczać je na materiałach reklamowych i nie tylko. Po prawej stronie logo powinno znaleźć się wówczas, gdy obok samego logo planujemy umieścić dodatkowy element graficzny — na przykład w postaci ilustracji lub zdjęcia, które są bardziej skomplikowane od logo. W takich okolicznościach, ewentualny tekst powinien znaleźć się po lewej stronie. W przypadku, gdy element graficzny, przy którym ma zostać osadzone logo jest mniej wyrazisty, mniej skomplikowany czy mniej kolorowy, logo powinno znaleźć się po jego lewej stronie, natomiast tekst po prawej.
Komu zlecić zaprojektowanie logo, by być zadowolonym?
Stworzenie logo, skazanego na sukces wymaga posiadania umiejętności technicznych i wysokiego poczucia estetyki. Dlatego warto zlecić profesjonaliście wykonanie logo. Cennik takiej usługi uzależniony jest od indywidualnych potrzeb zamawiającego i zwykle rozpoczyna się od kilkudziesięciu złotych. Na zmawianiu logo nie warto nadmiernie oszczędzać, ponieważ będzie towarzyszyło one naszej marce przynajmniej przez kilka kolejnych lat, więc koszt rozłoży się w czasie. Wybierając firmę, która zaprojektuje logo dla naszej marki, szczególną uwagę zwróćmy na jej dotychczasowe realizacje (zwłaszcza dla firm z tej samej branży), doświadczenie oraz kwalifikacje. Poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na research, zwróci się z nawiązką.