Im lepiej wiesz, do kogo kierujesz ofertę, tym bardziej zrozumiesz potrzeby, motywacje i zainteresowania swoich potencjalnych klientów i zaspokoisz ich potrzeby dokładnie takimi produktami lub usługami, których potrzebują. Poznanie swojej grupy docelowej jest niezwykle istotne, ponieważ pozwala nam uskutecznić działania marketingowe a tym samym znacznie ograniczyć koszty, które były stratą wydaną na reklamę.

 

Jak określić grupę docelową klientów?

 

Czym jest grupa docelowa?

Grupa docelowa to określona grupa konsumentów, którą interesują konkretne produkty w celu zaspokojenia swoich potrzeb, a tym samym sprecyzowani konsumenci będą bardziej podatni na wszelkiego rodzaju promocje czy reklamy.

Specyfikacja grupy docelowej klientów opiera się na:

  • wieku konsumenta
  • płci
  • lokalizacji, czyli miejsca w którym zamieszkuje
  • jego dochodu
  • zainteresowań
  • stanu małżeńskiego
  • ilości dzieci

Dla przykładu jeżeli prowadzimy warsztat samochodowy specjalizujący się w vanach, to nasza grupa docelowa to:

  • osoby zamężne
  • posiadające co najmniej jedno dziecko
  • kobiety i mężczyźni
  • w wieku od 25 do 40 lat
  • nie posiadających wiedzy mechanicznej
  • o ograniczonych zdolnościach manualnych
  • o średnich lub większych dochodach

Jak można zauważyć grupę docelową klientów można bardzo zawężać i wprowadzać coraz to większe sprecyzowanie. Dzięki temu będziemy mogli kierować swoją ofertą do bardzo konkretnej grupy konsumentów ograniczając koszty ale zachowując duży odzew na ofertę ze strony konsumentów.

Czy określenie grupy docelowej jest ważne?

Jeżeli wiesz kim są i czym kierują się Twoi klienci to wiesz między innymi:

  • czego chcą Twoi potencjalni klienci, dlaczego Twoja oferta jest najbardziej dopasowana do ich potrzeb niż konkurencji
  • jak możesz im pomóc w rozwiązaniu problemu lub usprawnieniu życia. Wiesz jakie produkty lub usługi możesz im zaproponować aby spełnić ich oczekiwania
  • wiesz, w jaki sposób wybierają konkretną ofertą i czym kierują się przy wyborze konkretnego produktu lub usługi

Grupa docelowa klientów to określenie trafności oferowanych produktów i usług. Jeżeli oferujesz takie produkty lub usługi konkretnej grupie klientów i są oni zadowoleni z Twojej oferty – znaczy że zaspokoiłeś ich potrzeby

Jak określić grupę docelową?

  • Postaw się w roli klienta – zdecyduj czy jako klient potrzebujesz obsługi w konkretnych godzinach, szybkiej wysyłki czy też pomocy w instalacji zakupionych produktów. Zastanów się także nad codziennymi czynnościami i potrzebami – może to ułatwić Tobie uzupełnienie oferty
  • Poznaj wspólne cechy swoich klientów – skataloguj ich potrzeby, oczekiwania, nawyki, wiek, płeć i inne wspólne cechy. Pozwoli to Tobie na określenie ścieżki do znalezienia swojej precyzyjnej grupy docelowej.
  • Rozmawiaj z ludźmi – Gdy określisz swój pierwszy profil staraj się poznać takich ludzi, porozmawiaj z nimi, wymień sugestie a często odpowiedzi przyniosą konkretne rezultaty w sprecyzowaniu grupy.
  • Obserwuj otoczenie i klientów – pobaw się w detektywa i przeanalizuj zachowania swoich potencjalnych klientów, przejrzyj strony internetowe, media społecznościowe i spróbuj się dowiedzieć jakich konkretnie rozwiązań najczęściej poszukują, a które jest im najciężej znaleźć.

Jeżeli nie potrafisz określić swojej grupy docelowej klientów to znaczy że Twój pomysł na biznes wymaga jeszcze doprecyzowania i pewnych korekt. Nie podejmuj ważnych decyzji pochopnie, a staraj się jak najbardziej precyzować wszystko tak aby firma miała jasną i klarowną ścieżkę rozwoju.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here