Czym jest reklama natywna? Podczas projektowania internetowego planu marketingowego Twojej marki, ten rodzaj reklamy jest narzędziem, którego nie może zabraknąć. W ostatnich latach jesteśmy świadkami pojawienia się i popularyzacji tej techniki i jest coraz ważniejszym elementem strategii. Do tego stopnia, że szacuje się, iż do 2022 roku będzie ona odpowiadała za nie mniej niż 74% przychodów z reklam. Krótko mówiąc, jest to fantastyczna nisza dla marek i reklamodawców, z dużym potencjałem do dalszego generowania coraz większych zysków w przyszłości. W tym artykule porozmawiamy o tym, czym jest reklama natywna i wyjaśnimy, jakie korzyści płyną z niej dla Twojej marki.
Czym jest reklama natywna?
Reklamę natywną możemy zdefiniować jako „formę reklamy, która dostosowuje się w formie i funkcjonalności do środowiska, w którym się pojawia, co pozwala jej oddziaływać na użytkownika w sposób mniej inwazyjny niż reklama tradycyjna”. Istotnym elementem tego typu reklamy jest to, że nie jest ona postrzegana jako reklama, gdyż jest w 100% zintegrowana z treścią. Na przykład, gdy zostanie umieszczona w medium internetowym, będziemy widzieć, że w pełni wpaja się w format i styl redakcyjny. Jednak ze względów etycznych musimy zawsze wyraźnie zaznaczyć, że jest to treść promowana.
Aby odnieść sukces, reklama natywna zależy od jakości treści. Nie może być przesadnie promocyjna i zawsze musi dostarczać użytkownikowi wartości, czy to w formie informacji, rozrywki, czy obu naraz. Najpierw należy odnieść się do wątpliwości użytkownika, a dopiero potem możemy przedstawić nasz produkt lub usługę jako możliwe rozwiązanie. Innym kluczem jest to, że reklama natywna musi być w pełni dostosowany do różnych urządzeń i platform, które można znaleźć w sieci, czy to poprzez teksty, obrazy, filmy lub interaktywne treści, z których użytkownik może uzyskać informacje.
Dlaczego reklama natywna jest skuteczna?
Według badań przeprowadzonych przez Online Publishers Association, 53% użytkowników bardziej przyciąga reklama natywna niż inne tradycyjne formaty. Aby zrozumieć przyczynę tego sukcesu, musisz postawić się w sytuacji użytkownika i zrozumieć, jak wygląda jego doświadczenie podczas przeglądania stron.
Ogólnie rzecz biorąc, kiedy odwiedzamy stronę internetową, możemy zobaczyć wiele banerów reklamowych. Ponieważ użytkownicy stali się na nie „znieczuleni”, stały się one bardziej widoczne, bardziej natrętne i bardziej irytujące, starając się przykuć uwagę. W rezultacie wpływa to na doświadczenie czytania lub konsumowania treści, a użytkownik, zamiast być przyciągniętym do marki, postrzega reklamy jako uciążliwe. Do tego stopnia, że od 2014 roku użycie oprogramowania blokującego reklamy wzrosło o 92%.
W przeciwieństwie do tego reklama natywna płynnie integruje się z doświadczeniem użytkownika podczas przeglądania stron internetowych, na przykład w celu zaoferowania mu treści podobnych do tych, które właśnie przeczytał i które mogą go zainteresować. W ten sposób nie tylko omija blokery reklam, ale jest też o wiele bardziej atrakcyjna.
Dla użytkowników reklama natywna ma wiele zalet. Zamiast irytować użytkownika, aby przyciągnąć jego uwagę, oferuje coś, co faktycznie jest interesujące. Nawet jeśli treść jest oznaczona jako reklama, nie wywołuje reakcji odrzucenia i unikania, ponieważ przekazuje informacje, które użytkownik chce wiedzieć. Z kolei dla reklamodawców jest to szansa na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów, dzięki czemu mogą oni rozwijać firmę w sposób znacznie bardziej skuteczny, niż w przypadku tradycyjnych banerów . Jest to rozwiązanie korzystne dla obu stron.