Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, iż branding, a więc kreowanie marki nie ma istotnego wpływu na zyski, jakie przynosi nam prowadzona działalność gospodarcza. Jest to przecież wyłącznie interesujące połączenie logotypu, hasła reklamowego oraz odpowiednio dobranych elementów graficznych, nieprawdaż?

Okazuje się, że nie do końca. Jak twierdzą specjaliści z krakowskiej pracowni fotografii i brandingu Łobzowska Studio, dla wielu firm dopiero stawiających pierwsze kroki w biznesie faktycznie branding ma znaczenie drugorzędne, jako że o wiele istotniejsze jest pozyskanie klientów, wybór odpowiedniego miejsca na siedzibę oraz zadbanie o odpowiednie zaopatrzenie.

Kiedy jednak przedsiębiorstwo zaczyna się rozwijać, w grę wchodzi poszerzanie strefy wpływów, a więc docieranie do możliwie największej rzeszy osób skupionych wokół danej niszy. Wtedy okazać się bowiem może, iż łatwe do zapamiętania logo, interesujący, rymowany slogan promocyjny oraz wystarczająco wyrazista, a jednocześnie nienachalna identyfikacja wizualna zdziałać mogą prawdziwe cuda. Dlaczego jednak klienci chętniej sięgają po produkty tak oznakowane? Jest to spowodowane prostymi, acz niezwykle istotnymi przesłankami psychologicznymi. Okazuje się bowiem, że najchętniej sięgamy po produkty, które już znamy oraz co o których słyszeliśmy – czy to od znajomych czy też w reklamie wyemitowanej niedawno w telewizji. To właśnie dlatego duże firmy, takie jak chociażby Coca-Cola, Adidas lub Mercedes tak ogromne pieniądze inwestują w branding oraz promocję. Działania takie pozwalają im docierać do niezdecydowanych oraz rozczarowanych produktami innych marek klientów, „przeciągać” ich na swoją stronę, a dodatkowo – znacznie zwiększać generowane zyski. Sprzedaż to oczywiście nie najistotniejsza w tym przypadku kwestia, jako że o wiele bardziej kluczowe jest stworzenie pożądanego, korzystnego wizerunku, jednakże w ujęciu krótkofalowym większe zyski bezpośrednio przekładają się na większe możliwości inwestycyjne lub też szansę zwiększenia jakości produkcji czy zmniejszenia długości dostaw surowców. Wszystko to przekłada się na stale rosnącą pozycję oraz konkurencyjność marki na rynku.

Co ciekawe, w sektorze handlu i usług obowiązuje identyczna zasada jak w showbiznesie, a więc „nie ważne jak o tobie mówią, ważne aby mówili”. Oznacza to, że właściciele dużych przedsiębiorstw oraz organizacji nie zawsze sięgają po pozytywny PR lub ugrzeczniony branding. Niejednokrotnie spotkaliśmy się zapewne z kontrowersyjnymi, śmiałymi oraz czasami nawet przytłaczającymi kampaniami reklamowymi, które to odwoływały się do naszych najniższych instynktów. Co ciekawe, w żadnym z wypadków nie były to przypadkowe działania niezorientowanych w temacie pracowników działu marketingu, a zaplanowane w najmniejszym detalu przedsięwzięcia mające na celu zwielokrotnienie zysków generowanych przez daną firmę lub organizację.

Jak więc widać, nie ma sytuacji, w której właściwie zastosowany branding nie wpłynąłby korzystnie na odbiór marki i zwiększenie ilości jej klientów. Warto podjąć podobne działania, aby wspiąć się w szybkim tempie na szczyt swojej niszy!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here