mikropłatności

Z terminem mikropłatności spotykamy się najczęściej w odniesieniu do gier internetowych i aplikacji. Mało kto  jednak zdaje sobie sprawę z tego, że towarzyszą nam codziennie podczas zakupów w markecie czy w sieci. Mamy z nimi do czynienia nie tylko online. Opłata za bilet, parking, chleb w pobliskim sklepie – to wszystko są mikropłatności. Koalicja na Rzecz Obrotu bezgotówkowego i Mikropłatności zdefiniowała, że są to wszystkie transakcje do 20 zł. Co wiadomo na temat mikropłatności w świecie obrotu bezgotówkowego? Jakie są najpopularniejsze metody transakcji internetowych?

Mikropłatności – metody płatności za usługi i produkty

W węższym ujęciu mikropłatności to płatności elektroniczne na nieduże kwoty. Nie ma sztywnej granicy, do której się je uznaje. Ich wartość ustalana jest arbitralnie przez dostawców. Zazwyczaj dotyczą produktów lub usług, które otrzymuje się natychmiast po dokonaniu płatności. Nie tak dawno temu mikropłatności realizowane były za pomocą SMSów PREMIUM. Dynamiczny rozwój bankowości internetowej przyczynił się do wdrożenia wygodniejszych i szybszych metod finalizowania transakcji. Do najpopularniejszych zaliczamy:

  • E-payment – z metody płatności przez link korzysta ponad 3/5 ankietowanych według badań przeprowadzonych przez e-commerce. Znanymi operatorami są Blue Media S.A., Dotpay, Przelewy24 i PayU.
  • BLIK – pozwala na dokonywanie płatności, wpłatę oraz wypłatę środków z bankomatów i wpłatomatów. Dzięki dwuetapowej autoryzacji jest to bardzo bezpieczny system. Transakcji dokonuje się, wpisując unikalny, wygenerowany przez bankowość internetową kod.
  • Płatności kartą – wystarczy podać numer karty oraz kod bezpieczeństwa.

Mikropłatności w grach, aplikacjach czy za dostępy do usług zazwyczaj nie wymagają opuszczenia strony internetowej. Pozwala to na bardziej impulsywne i nieprzemyślane zakupy, co przekłada się na zyski sprzedających.

Bezgotówkowe mikropłatności w aplikacjach, sieci i życiu codziennym

Korzystanie z transakcji bezgotówkowych w 2020 roku pobije rekordy. Szalejący koronawirus SARS CoV-2 przyczynia się wzrostu popularności płatności internetowych. Według Warszawskiego Instytutu Bankowości z transakcji elektronicznych korzysta 38% więcej Polaków. Rodacy chętniej płacą bezgotówkowo nie tylko za duże zakupy w sklepie, ale również za bilety komunikacji, parkingi, przekąski czy usługi o niskiej wartości. Popularne są także mikropłatności w aplikacjach, grach oraz za dostęp do artykułów, filmów, muzyki i różnego rodzaju usług. W przypadku gier online dokonuje się transakcji o niskiej wartości za dodatkową walutę, surowce, czas czy postacie. Chociaż nie są obowiązkowe, granie z podstawowymi zasobami nie zapewnia tylu atrakcji i możliwości. Podobnie wygląda to w przypadku mikropłatności w aplikacjach. W wersji darmowej nie dostarczają one tak wielu ciekawych rozwiązań i funkcjonalności. Mikropłatności stanowią ponad 90% udział w zyskach gier i programów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here