Jak zbudować zgrany zespół w firmie

Zgrany zespół to podstawa poprawnego funkcjonowania wielu przedsiębiorstw. Jeżeli pracownicy lubią swoje towarzystwo i umieją ze sobą efektywnie współpracować, rośnie ich produktywność i zaangażowanie. Aby tak się stało, pracodawca musi sprawić, aby jego podwładni poczuli się jednością. 

Zwiększenie satysfakcji pracowników

Podstawą budowania zgranego zespołu jest zapewnienie odpowiedniej satysfakcji wszystkim  osobom, które wchodzą w jego skład. Jeżeli choć jeden z pracowników czuje, że jest niesprawiedliwie traktowany, jego postawa może mieć negatywny wpływ na całą grupę.

Tworząc zespół, warto więc zapewnić wszystkim jego członkom odpowiednie warunki zatrudnienia. Dobrą metodą na zwiększenie satysfakcji podwładnych jest, np. zaproponowanie im przydatnych benefitów pozapłacowych. Świadczenia znacząco poprawiają motywację i zaangażowanie pracowników, co ma przełożenie na sposób wykonywania przez nich obowiązków zawodowych również w grupie. Warto przy tym skorzystać z elastycznych dodatków, które proponuje, np. firma Edenred. Wśród nich znajdują się znane i lubiane benefity, takie jak m.in. bony żywnościowe, karty podarunkowe czy karnety na sport i rekreację. Co istotne, każdy pracownik może dostosować dane świadczenie do własnych potrzeb.

Wybór dobrego lidera

Jeżeli pracownicy czują się usatysfakcjonowani z warunków, które zaproponował im pracodawca, można przejść do budowania zespołu. Wyjątkowo ważna jest osoba, która stanie na jego czele. Tak naprawdę, wybór odpowiedniego lidera ma kluczowe znaczenie dla powodzenia każdego grupowego projektu. Dlatego też powinien nim zostać doświadczony pracownik o dużej charyzmie, który potrafi zmotywować innych oraz odznacza się perfekcyjną umiejętnością zarządzania czasem i ludźmi. Po jego stronie leży bowiem wyznaczanie zasad, celów i zadań dla danego przedsięwzięcia w taki sposób, aby były one jasne i zrozumiałe dla wszystkich osób zaangażowanych w jego realizację. Lider musi być też osobą komunikatywną, która nie tylko umie w klarowny w sposób przekazać swoje wymagania i spostrzeżenia dotyczące postępów w poczynionej pracy, ale jest też otwarta na wysłuchanie innych i podjęcie konstruktywnego dialogu ze współpracownikami. Do pożądanych cech dobrego przywódcy zespołu należy też zdolność rozwiązywania konfliktów oraz ambicja i pewność siebie.

Współpraca w firmie i integracja poza nią

Aby zbudować dobry zespół, jego członkowie powinni się przede wszystkim dobrze dogadywać. Należy więc zadbać o to, by pracownicy mieli szansę na skonfrontowanie swoich pomysłów we własnym gronie. Sprzyjają temu, np. burze mózgów, podczas których każdy może zaproponować coś od siebie. Nad każdym z takich spotkań pieczę powinien jednak sprawować lider, którego zadaniem jest moderowanie dyskusji.

Nie należy zapominać, że zgrany zespół buduje się też poza godzinami pracy. Warto więc postawić na wyjścia lub wyjazdy integracyjne. Podczas sytuacji nieformalnych, pracownicy są o wiele bardziej swobodni i otwarci, przez co chętniej nawiązują ze sobą przyjacielskie relacje. Takie zacieśnianie więzi na gruncie prywatnym może mieć bardzo pozytywny wpływ na współpracę w firmie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here