Współczesny rynek porównać można do oceanu – jest głęboki, zamieszkiwany przez różnorodne gatunki, a jego krańce giną za horyzontem, uniemożliwiając choćby orientacyjne określenie jego wielkości. Dzisiejszy przedsiębiorca staje przed trudnym zadaniem wyłowienia z tego obszary możliwości jedynie wąską grupę, do której skieruje swój przekaz, w przeciwnym razie utonie, zalany gromadą niezidentyfikowanych ławic przemieszczających się z jednego krańca oceanu na drugi.

Dlaczego warto określić grupę docelową swoich klientów?

Zakazany owoc nie dla każdego

Mogłoby się wydawać, że im szersze grono odbiorców, tym większa szansa na zyskanie nowego klienta. Jak udowodniło wiele badań, konsumenci wybierają takie marki, które posiadają spójny, jednoznaczny przekaz, przemawiający bezpośrednio do nich, mówiący o tym, że spełni ich potrzeby.

Klienci lubią się czuć wyjątkowo, lubią, kiedy traktuje się ich jako kogoś ważnego, kto ma wpływ na czyjeś decyzji, kto bierze udział w większym sukcesie – firma odnosi sukces, jedynie wtedy, kiedy wzbudzi w konsumencie takie właśnie uczucia.

Aby tego dokonać, należy bardzo dokładnie określić grupę docelową swoich klientów, do kogo skierowany jest dany produkt lub usługa – jeżeli dotrze się do określonego grona, istnieje duża szansa, że osoby, które częściowo się do niego zaliczają, również będą zainteresowane. W ten sposób powstaje swoista gwarancja, że ktoś zawsze będzie adresatem, a to jest najważniejsze w przekazie marketingowym.

Im węższe grono, tym więcej korzyści

Projektowanie przekazu marki jest zadaniem żmudnym i nie zawsze zapewnia natychmiastowe efekty, to bardziej proces, który należy wciąż i wciąż powtarzać, zanim zbierze się żniwo. To jedna z rzeczy, którą wielu przedsiębiorców uczy się w trakcie zdobywania doświadczenia.

Nie chodzi o to, aby konstruować produkt wyłącznie pod wymagania klienta – choć jest to jeden z ważnych elementów, które powinno się wziąć po uwagę – zapominając o indywidualnym przekazie marki. Grupę docelową klientów wybiera się, że skonstruować wiadomość dla konsumentów: „Mamy dla Ciebie coś, co z pewnością spełni Twoje wymagania”. Pozawala to na ukierunkowanie budżetu na reklamę oraz na działania w obrębie mediów społecznościowych, gdzie obecnie odbywa się większa część promowania produktu.

Wiedząc kto siedzi za ekranem, można wybrać, jakie cechy produktu lub usługi będą dla niego najbardziej korzystne, wyeksponować je we właściwy sposób, żeby zobaczył, że firma przygotowała coś specjalnie dla niego.

Między celem a rzeczywistością

Dobranie odpowiedniej grupy docelowej klientów pomaga również w utrzymaniu się na właściwym kursie. Firma, która wie, dla kogo tworzy, wie również, że nie może sobie pozwolić na zmianę kierunku wedle własnej zachcianki, że wiążą się z tym poważne konsekwencje.

Grupa docelowa klientów pozwala określić szansę na sukces oraz ustrzec przed ryzykiem porażki, kiedy firma pragnie wejść na nowy rynek bądź przygotować nowy produkt/usługę.

Istnieje kilka sposób na poznanie sylwetki klienta idealnego, który to stanowi wzorowego przedstawiciela grupy docelowej. Każdy z nich zależy o tego rodzaju badań marketingowych, jakie zostają przeprowadzone oraz przyjętego modelu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here