czy nadgodziny w pracy są dozwolone?

Praca po godzinach to zwykle długie godziny spędzone przed monitorem, nadmierny stres, presja czasu oraz otoczenia. Wykonywanie obowiązków służbowych, w takich warunkach to nic fajnego. Jeżeli takie sytuacje zdarzają się raz na jakiś czas, nic złego się nie stanie. Jeżeli jednak Twoja praca wygląda tak każdego dnia, może to nieść za sobą przykre konsekwencję.

Po pierwsze pierwszym skutkiem pracy w takich warunkach jest obniżona produktywność pracownika. Podwładny nie ma możliwości zachowania zdrowej równowagi, pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym. Jest narażony na wcześniejsze wypalenie zawodowe, zaburzenia zdrowia psychicznego oraz frustrację. Z biegiem czasu, pracownik który nie za bardzo przepada za swoją pracą, przełoży się na funkcjonowanie całej firmy.

Co mówi Kodeks Pracy o nadgodzinach?

W każdym przedsiębiorstwie, nawet takim które jest wyczulone na przestrzeganie liczby godzin pracy, zdarzają się sytuacje, w których należy tą zasadę nagiąć i popracować trochę dłużej. Oczywiście takie sytuacje są możliwe. Kodeks pracy reguluje nadgodziny, nakłada na pracodawcę obowiązek zapłaty rekompensaty za pozostanie w pracy po godzinach.

Zawsze jednak należy być czujnym i zwracać uwagę na częstotliwość takich sytuacji. Każdy musi mieć szansę na odpoczynek i regenerację. Doprowadzenie do przeciążenia pracą nie jest niczym pozytywnym.

Przeczytaj też: http://www.itcgrupa.pl/czym-jest-motywacja/

Czym różnią się nadgodziny, od elastycznego czasu pracy?

Na przestrzeni ostatnich lat wiele firm, wprowadziło u siebie elastyczny czas pracy. Co kryje się za tym określeniem? Elastyczny czas pracy polega na organizacji czasu pracy pracownika, w taki sposób, który odbiega od standardowych norm, które są określone przepisami prawa.

Takie rozwiązanie jest idealne dla przedsiębiorstw, które świadczą usługi w branży, która nie daje możliwości zaplanowania pracy w konkretnych godzinach. Lub w sytuacji, gdy dany projekt wymaga od pracowników dyspozycyjności, w porze niestandardowej. Zaletą takiego czasu pracy jest możliwość samodzielnego zarządzania pracą, co daje możliwość pogodzenia obowiązków służbowych z życiem prywatnym.

Źródło: https://oneofgroup.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here