Kiedy zapytany zostałbyś o najpopularniejsze marki, jakie znasz, zapewne zacząłbyś wymieniać gigantów takich, jak Coca-Cola, Harley-Davidson, Adidas czy Pampers. Nic dziwnego, każda z tych marek to prawdziwa potęga. Czy zdajesz sobie jednak sprawę, że ci, którzy dziś są wielcy, zaczynali od tego, że byli mali? Skoro im udało się zbudować silne marki, Ty również możesz. Podpowiadamy, jak zacząć pracę nad wizerunkiem swojego brandu.

Wizerunek marki a tożsamość marki

Wizerunek marki często mylony jest z tożsamością marki. Warto wyjaśnić, na czym polega różnica między tymi dwoma pojęciami. Mówiąc najprościej, wizerunkiem marki nazywa się sposób, w jaki markę postrzegają jej odbiorcy, zaś tożsamością marki – sposób, w jaki markę postrzegają osoby nad nią pracujące. Nie bez powodu z drugim pojęciem skojarzyło Ci się słowo „utożsamiać”. Właśnie o to chodzi. Tożsamość marki jest tym, z czym utożsamiają się twórcy marki. To wizja idealnego brandu, którą chciałoby się wpoić jego odbiorcom. Z kolei wizerunek marki to skojarzenia, jakie faktycznie budują się w odbiorcy na myśl o marce. Choć nie zawsze udaje się postawić znak równości między tożsamością a wizerunkiem brandu, można prowadzić działania, które w jakimś stopniu zbliżą te dwa wymiary do siebie. Jak to zrobić?

5 kroków do zbudowania skutecznego wizerunku marki

Poniżej zaprezentowane kroki są gotowym scenariuszem do skutecznego zbudowania marki o silnym wizerunku. Przeczytaj je z uwagą i spróbuj odnieść do stanu, w jakim Twój brand znajduje się w chwili obecnej:

  1. Wszelkie działania wizerunkowe rozpocznij od strategii – zbudowanie solidnego planu działania sprawi, że nawet, jeśli jakaś sytuacja wizerunkowa Cię zaskoczy, będziesz miał w głowie uniwersalną receptę na jej rozegranie. Ustal cele, jakie chcesz osiągnąć i określ je w czasie. Dzięki temu będziesz mógł zweryfikować efekty. Ze strategią w głowie będzie Ci łatwiej nie tylko w czasach dobrej passy, ale również podczas kryzysu, który zdarzyć się może każdej marce.
  2. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie buduje się tylko raz – rób wszystko, by klient, konkurencja i rynek zapamiętali Twoją markę jak najlepiej, niezależnie od tego, w jakim punkcie styczności się z nią spotkają. Dbaj o profesjonalną, spójną i konsekwentną komunikację wizerunkową na każdym etapie działania.
  3. Komunikacji wizerunkowej nie kończ na stworzeniu wizytówki – ani tej papierowej, ani tej w sieci. Udzielaj się w mediach społecznościowych, załóż firmowego bloga, bywaj na wydarzeniach branżowych, nawiąż kontakt z dziennikarzami z lokalnych magazynów, bądź tam, gdzie Twoi klienci.
  4. Buduj wizerunek eksperta – publikuj eksperckie komentarze, artykuły, wpisy blogowe. Pokaż, że znasz się na rzeczy, a szybko zyskasz zaufanie odbiorców.
  5. Jeśli to konieczne, odświeżaj wizerunek swojej marki – jeśli komunikacja wizerunkowa Twojej marki jest przestarzała, czas coś z tym zrobić. Logo pamięta czasy, kiedy mało kto miał dostęp do komputera? Strona internetowa ładuje się w nieskończoność, po to tylko, żeby odbiorcy ukazał się nieprofesjonalnie wyglądający one-pager z danymi kontaktowymi? Czas wprowadzić świeże tchnienie w Twój brand.

Kto może pomóc budować wizerunek marki?

Budowanie wizerunki marki nie jest trudne, pod warunkiem, że do współpracy nad nim wybierzesz odpowiednie osoby, będące fachowcami w swoich dziedzinach. Jeśli sam nie czujesz się na siłach, nawiąż kontakt z cenionym grafikiem, który odświeży wizualne aspekty Twojej marki. Razem ze specjalistą od UX przygotujcie koncepcję nowej strony WWW, którą wdroży profesjonalny programista. Zatrudnij marketingowca, który zajmie się przygotowywaniem tekstów oraz komunikacją w mediach społecznościowych i reklamowaniem marki. Odpowiednim kompanem do współpracy będzie też doświadczona i zaangażowana Agencja PR Warszawa, która zadba o publikacje zewnętrzne i sprawi, że o Twojej marce zacznie robić się głośno. To właśnie specjaliści z agencji sprawią, że PR Produktu lub usługi, które sprzedajesz, złapie wiatr w żagle, a Twoja marka stanie się tematem pożądanym przez dziennikarzy z branżowych portali, gazet czy programów. Mając sztab ludzi odpowiedzialnych za kreowanie wizerunku Twojego brandu, już niebawem możesz przekonać się, że Twoja marka również dołączy do grona wielkich, które przyszły Ci na myśl, gdy zapytany zostałeś o te najpopularniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here